Hei
Har en Shipman 28 på Mallorca fra 1973 med orginal Farymann motor.
Cylinderen er veldig korrodert og motoren forbruker mye olje.
Vurdere å skifte den ut og vil gjerne høre on der er noen som har erfaring med en slik operasjon. Er det smart å beholde den hydraukiske koplingen eller er det mulig å bytte til fast akselforbindelse.
Mvh
Gunnar Solheim
Hei Torben
Takker for du deler dine erfaringer med meg.
Men før jeg går mot en fast aksel kopling, hadde det vært interessant å høre om der finnes noen derute som har montert en motor med en hydraulikk utgang som kan koples til eksisterende hydraulikk motor som sitter på den gamle propell akselen.
Mvh
Gunnar Solheim
Hej igen.
Jeg glemte at sige, at motoren leveres med gearkasse, og jeg vil bestemt mene, at det er den bedste løsning at droppe hydraulikdrevet.
Hej Gunnar.
Jeg har selv for en del år siden udskiftet min gamle Yanmar til en Solé Mini 17. Og når du bor på Mallorca, er det vel oplagt at vælge den spanske motor, der er baseret på en Mitsubishi 2 cyl. dieselmotor.
Der bruges normalt en 25 mm skrueaksel, og da du sikkert har den gamle på 20 mm, skal der, hvis du vil have da ikke vil beholde den gamle aksel, ombygges på stævnrørslejet.
Selve motoren skal stå på et fundament, men det kan nok bygges op. Det er et ret omfattende arbejde, men har du selv tid og tålmodighed, kan det nok lade sig gøre.
Du er velkommen til at kontakte mig for alle spørgsmål.
Venlig hilsen Torben Hansen 4771